Efteling Blog

Alle artikelen

Efteling-jaaroverzicht 2019

31 december 2019 - Sanne | Marketing

Op de allerlaatste dag van 2019 blikken we in dit jaaroverzicht nog één keer terug op het afgelopen jaar.

Hoofdentree van de Efteling in het donker

Januari

Vooruitblik naar 2019
We startten het jaar met een vooruitblik naar 2019. We keken uit naar het Negen Pleinen Festijn, Winter Efteling en Oud & Nieuw feest. Ook blikten we vooruit naar het 30e sprookje De zes Zwanen, het afscheid van de Bob, de bouw van Max & Moritz en nieuwe Efteling-series op YouTube.

EKR nieuwe programmering
Efteling Kids Radio startte 2019 met 2 nieuwe DJ’s, Tommas en Tessa. Door verschillende nieuwe radioshows veranderde de programmering ook. In het weekend kan je luisteren de gloednieuwe Weekendshow met DJ Marjolein en naar de eigen radioshow van de meiden van Raak! Wist je dat je deze kinderradiozender kan ontvangen via de kabel, internet en de gratis app?

DJ Tessa Live bij Efteling Kids Radio
DJ Tessa is iedere schooldag te horen tussen 16.00 en 18.00 uur bij Efteling Kids Radio.

Deel Efteling twee uur langer open in de meivakantie
In het begin van het jaar kondigden we de test aan met extra lange openingstijden in de meivakantie. Deze extra uren geven gasten meer tijd geven om attracties te bezoeken, samen een hapje te eten en souvenirs te kopen. Voor deze extra uren hoef je niets extra’s te betalen.

Februari

O.J. Punctuel zingt carnavalsnummer
O.J. Punctuel, secretaris protocollair van Koning Pardulfus, kwam plotseling een hossende en uitzinnig feestende menigte tegen! Dat stoot natuurlijk meteen tegen het verkeerde been, want het is ongeheurd wat daar gebeurt. Hij besloot dit daarom maar in zang kenbaar te maken. Heeft de hoflakei van Symbolica hiermee onbedoeld de Carnavalskraker van 2019 te pakken?

‘t Is ongeheurd wat hier gebeurt - O.J. Punctuel | Carnaval 2019 🎉 - Efteling

Maart

Efteling mag niet starten met uitbreiding van het park
1 maart besloot de Raad van State dat de Efteling nog niet mag starten met de uitbreiding van het park. Pas in 2020 zal de Raad van State beslissen over de ingediende beroepen. Vervolgens bepaalt zij of de plannen, zoals die zijn beschreven in het bestemmingsplan, uitgevoerd mogen worden.

Efteling leukste uitje van Nederland 2019
Voor het negende jaar organiseerde het Land van ANWB de verkiezing voor het Leukste uitje van Nederland en het Leukste uitje van de provincie. Dankzij jullie is de Efteling voor de vijfde keer verkozen tot het Leukste uitje van Nederland!

De award voor het Leukste uitje van Nederland
Efteling is door de ANWB uitgeroepen tot Leukste uitje van 2019

Nieuw: Ontbijten bij Polles Keuken
In de ochtend worden in de pannenkoekcarrousels van Polles Keuken overheerlijke luchtige ontbijtpannenkoekjes bereid. Deze American Pancakes zijn iets dikker dan de Hollandse pannenkoeken en een stuk kleiner van formaat. Daarom krijg je er ook 3, gestapeld op een bord. Start je liever met een lichter ontbijt? We maken tot 11 uur verse groente- en fruitshakes voor je. Of kies voor yoghurt met knapperige granola en verschillende soorten vers fruit. Voor zoetekauwen is er natuurlijk ook koffie met een mini-appeltaartje of het familie-taartje van roze soezen met slagroom.

Holle Bolle Gijs 60 jaar in de Efteling
In maart stond Holle Bolle Gijs maar liefst 60 jaar in ons attractiepark. Al sinds zijn eerste dag is zijn honger naar papier niet te stillen. De eerste Holle Bolle Gijs kreeg een plaatsje in de Speeltuin. Weet jij waar de andere Gijzen te vinden zijn? Vlakbij de allereerste Gijs vind je ook de luie Wakkere Gijs en de hongerige Baby Gijzen. Twee zitten op de arm van hun moeder naast de Vlindermolen. In speeltuin Kindervreugd zit Baby Gijs te kraaien om papier. In het Sprookjesbos huizen Wagen Gijs en Opa Gijs. Bij de Bob roept Tiroler Gijs je toe, achter het Spookslot kom je Matroos Gijs tegen. Bij de Python staat Kapitein Gijs met zijn kanon. Hij stond vroeger in het Sprookjesbos. Nu is hij maar wat blij met zijn nieuwe plek in Ruigrijk.

Holle Bolle Gijs in de speeltuin

Heropening horecalocatie Kogeloog in het Sprookjesbos
Middenin het Sprookjesbos, tegenover Langnek, heropende eind april het horecapunt Kogeloog. Naast ijsspecialiteiten waren er tot en met september ook koffie, thee en frisdranken verkrijgbaar. Deze Winter Efteling is het horecapuntje ook geopend, maar dan met een ander assortiment.

De Oude Tufferbaan weer open
In krap 2 maanden tijd is de Efteling-attractie De Oude Tufferbaan opgeknapt. Het besturingssysteem is vervangen en de attractie is door de nieuwe ledverlichting een stukje duurzamer geworden. In plaats van de rode, gele en blauwe T-Fords rijden er sinds 19 april  prachtige nieuwe auto’s en pick-ups rond over de 580 meter lange oldtimerbaan. Op de route kom je langs verschillende interactieve scènes met boerderijdieren. Wanneer de dieren de claxon horen, reageren ze op de maat van de nieuwe attractie-muziek

Minimumlengte Baron 1898 per 1 mei verlaagd
Keuringsinstantie TÜV heeft bevestigd dat kinderen met een lengte vanaf 1.32 meter veilig een rit kunnen maken in de divecoaster. Daarom is de minimale lichaamslengte voor Baron 1898 per 1 mei verlaagd van 1.40 meter naar 1.32 meter. Dit geldt voor zowel rij 1, 2 als 3, uitgezonderd de ruimere stoelen in het midden, met de rode riempjes.

Gezin in Baron 1898
kinderen vanaf 1.32 meter mogen vanaf nu ook een rit maken in de divecoaster.

Mei

Carnaval Festival weer open
Op 23 mei ging de attractie Carnaval Festival weer open. Voorafgaand is 3 maanden lang hard gewerkt om de populaire attractie klaar te maken voor de toekomst. De techniek is helemaal up-to-date, de bestaande verlichting is vervangen door ledlampen, de attractie én circa 100 poppen zijn voorzien van een nieuw laagje verf. Bovendien kregen een aantal poppen van de Afrika- en Azië-scène een nieuw uiterlijk en werd er nieuwe muziek toegevoegd aan de vernieuwde Afrika-scène. Nu sluiten alle scènes goed aan bij het oorspronkelijke thema: feestvieren door verschillende culturen over de hele wereld.

Carnaval Festival - Efteling Onride l 2019

Sprookjes centraal in nieuwe tentoonstelling Efteling Museum
Ter ere van het sprookje De zes Zwanen opende op 7 juli, de Dag van het Sprookje, een nieuwe interactieve tentoonstelling in het Efteling Museum: ’De 30 Sprookjes uit het Efteling Sprookjesbos’. De Sprookjessprokkelaar neemt je mee door deze interactieve ontdekkingstocht door 30 sprookjes.

Kleurrijke glas-in-lood verbeelding bij de Hoofdentree!
De 67ste verjaardag van de Efteling startte feestelijk met de onthulling van de verbeelding van glas-in-lood op de pui van het Huis van de vijf Zintuigen. In de kleurrijke verbeelding zijn alle namen van de medewerkers plús de namen van hun gezinsleden vereeuwigd op de pui van de Hoofdentree.

Boshoeves eerder beschikbaar
Om in de toekomst meer (internationale) gasten een verblijf te kunnen bieden, werden er in het voorjaar 12 nieuwe Boshoeves gebouwd. Deze groepsaccommodaties zijn geschikt voor groepen tot en met 12 personen en zijn van alle gemakken voorzien. Al in juni konden we melden dat de eerste gasten al in de zomer konden overnachten in de nieuwe groepsaccommodaties!

Boshoeve aan het water in Vakantiepark Efteling Bosrijk
De nieuwe Boshoeves hebben dezelfde uitstraling en inrichting als bestaande groepsaccommodaties in Vakantiepark Efteling Bosrijk.

Derde sprookjesboek van de Efteling
In juli kondigden we het nieuwe sprookjesboek van de Efteling aan. Na het blauwe boek ‘Sprookjesboek van de Efteling’, het rode boek ‘Meer Sprookjes van de Efteling’, brachten we dit najaar een nieuw groen sprookjesboek uit met de titel ‘En ze leven nog lang en gelukkig’. Het nieuwe sprookjesboek bevat niet alleen een schat aan verhalen, fraai geïllustreerd  door verschillende Efteling-ontwerpers, maar ook nooit eerder gepubliceerde illustraties van Anton Pieck.

Negen Pleinen Festijn in de Efteling, tot 23.00 uur feest
Deze zomermaanden genoot je elke vrijdag en zaterdag van sprookjesachtige optredens, wonderlijke ontmoetingen en veel entertainment tijdens het Negen Pleinen Festijn. Van eindeloze  ritjes in favoriete attracties tot het proeven van de lekkerste zomerse hapjes.

Juli

Efteling Hotel krijgt eigen biertje
Na Bosrijkse Brouw en 't Verdiende Loon heeft nu ook het Efteling Hotel een eigen exclusief gebrouwen biertje: Hotel de Bottle. In de zomer een fris zomerbiertje en in de winter een donkere variant. Het biertje is exclusief verkrijgbaar voor € 4,25 in restaurant De Hoffelijke Heraut en bar De Gelagkamer in het Efteling Hotel.

Nieuwe muziekvideo’s van Jokie & Jet
Heb jij de nieuwe muziekvideo's al gezien op het YouTube-kanaal van Jokie? De muziekvideo ‘Koffer inpakken’ was de start van een gloednieuwe reeks van 4 clips met herkenbare liedjes van Jokie & Jet. Daarnaast verschenen de muziekvideo's van de liedjes ‘De dierendans’, ‘Hap Slok Slik’ en ‘Hieperdepiep’.

Koffer inpakken - Jokie Muziekclip - Efteling Jokie

Augustus

Ook in augustus is de Efteling langer open
Een pluspunt van de zomer is dat de Efteling nóg langer open is. Elke dag van 10.00 uur tot 20.00 uur en tijdens het Negen Pleinen Festijn, op de vrijdagen en zaterdagen van juli en augustus, zelfs van 10.00 uur tot 23.00 uur. Bovendien was de was de Efteling ook langer open in de weekenden van september en oktober en alle dagen van de Nederlandse en Belgische herfstvakantie. Deze kerstvakantie (van 21 december 2019 t/m 5 januari 2020) is de gehele Efteling open van 10.00 uur tot 20.00 uur. Voor deze extra uren hoef je niets extra’s te betalen.

Efteling-theatershow CARO wegens succes verlengd
In september 2018 ging CARO in de première. Sindsdien wordt de voorstelling, die exclusief te zien is in het Efteling Theater, goed bezocht door zowel Nederlandse als buitenlandse gasten. Daarom werd de internationale familieshow nu met een jaar verlengd! Sinds begin september kun je ook voor 2020 tickets reserveren.

Eindscène van theatershow CARO.
De eindscène van CARO.

Afscheid Bob
Na ruim 34 jaar reed de Bobsleebaan op 1 september zijn allerlaatste rondjes. Gasten en medewerkers maakten er een gedenkwaardig en feestelijk afscheid van! Jürgen Freilich, de voorzitter van Bobslee-vereniging de Steenbok, nam op het Steenbok Plein in stijl afscheid van de attractie. Natuurlijk zong hij ook het speciale afscheidsnummer ‘BOB’. De dag erna begon de sloop van de baan. In het voorjaar van 2020 opent op de plek van de Bob een nieuwe dubbele familie-achtbaan: Max & Moritz!

wachtrij gesloten
Exact om 20.00 uur sloten drie medewerkers voor het laatst de wachtrij van de Bob.

Uitbreiding Polles Keuken met Aliciana’s Kruidenkas
Polles Keuken is een populair pannenkoekenrestaurant. Om extra zitplaatsen te creëren is een deel van het buitenterras verbouwd en onderdeel geworden van het restaurant. Aliciana’s Kruidenkas opende begin december.

Opening nieuw sprookje De Zes Zwanen
Het sprookje De zes Zwanen heeft een mooie plek gekregen in het hart van het Sprookjesbos, tussen de sprookjes van Sneeuwwitje en Assepoester aan het Herautenplein. Dit is het eerste sprookje in het Sprookjesbos dat je op twee manieren kunt beleven. Je kunt het sprookje namelijk bekijken al varend op de rug van een bijna 3 meter lange zwaan óf je kunt het slot binnenwandelen om Elisa vanaf de kant te bekijken. Bekijk de complete making-of-serie ‘De bouw van een sprookje’.

Kom Elisa bewonderen vanuit één van de zwanen of bekijk het tafereel via het raam in het slot.

Oktober

Nieuw en gratis: de Efteling Kids App
Speciaal voor kinderen van 3 tot 6 jaar ontwikkelde de Efteling een app vol video’s, spelletjes, puzzels en kleurplaten.Zo kijk je samen naar Efteling-video’s, luister je naar Efteling Kids Radio of de voorleesverhaaltjes van Jokie en Jet. Laat je kindje eindeloos de kleurplaten kleuren, puzzel samen en doe spelletjes, zoals memory en zoek-de-verschillen.

Feestelijke première Efteling-musical Sprookjesboom
In het Parktheater Eindhoven ging op 13 oktober de Efteling-musical Sprookjesboom in première. De vrolijke, interactieve familiemusical met Roodkapje, Draak, Assepoester en alle andere Sprookjesbosbewoners musical is nog tot 9 mei 2020 door heel Nederland en Vlaanderen te zien.

78 nieuwe 4-persoons familiekamers
De appartementen in Vakantiepark Efteling Bosrijk worden verbouwd tot gezellige 4-persoons familiekamers met een ruimere zithoek en een aparte slaapkamer met stapelbed. Natuurlijk heb je ook op alle dagen van het verblijf onbeperkt toegang tot de Efteling. De eerste 54 appartementen in het Landhuys zijn al klaar, de 24 appartementen in het Poorthuys zijn begin 2020 aan de beurt

Loetiek wordt kostuumatelier
Hou jij van verkleden? Dan is deze knusse winkel vol (verkleed)kleding en accessoires een waar paradijs! Het is een knusse winkel, waar kinderen kleding kunnen uitzoeken, passen én kopen. Met overal naaimachines, rollen stof en spiegels op verschillende hoogtes. Bij de kleine spiegels kun je jezelf laten schminken of opmaken en bij de grote spiegels kun je jezelf in vol ornaat bewonderen. De pashokjes zijn voorzien van prachtige achtergronden. Vergeet dus niet om een mooie foto van jezelf te maken.

Schets nieuwe winkel van Efteling-ontwerper Jeroen Verheij.

Smaeckmaker nieuw horecapunt op Het Hartenhof
Hartige trek? Sinds eind november kun je op het Hartenhof bij het nieuwe horecapunt De Smaeckmaker terecht voor lekkere broodjes Unox en dranken.

Vernieuwing twee Themasuites in het Efteling Hotel
In november en december vernieuwden we twee suites in het Efteling Hotel. De Themasuite Doornroosje en de suite van de Wolf en de Zeven Geitjes kregen beiden een upgrade: nieuwe, comfortabele bedden, een extra opklapbed, een luxe badkamer en opgefriste decoraties. Beide vernieuwde Themasuites hebben de eerste gasten al ontvangen.

Bedden Doornroosje Suite

Winter Efteling
11 november ging het eindelijk sneeuwen in Kaatsheuvel. Het is Winter Efteling. Tot en met 2 februari kun je genieten van extra winterse attracties zoals de schaatsbaan in het IJspaleis en langlaufbaan ’t Hijgend Hert. Natuurlijk zijn er ook heerlijke zoete lekkernijen, hartige snacks en allerlei winterse dranken

YouTube-serie Na Sluitingstijd is terug
In de YouTube-serie Na Sluitingstijd krijgen 8 YouTubers de kans om na sluitingstijd één nacht lang spannende en sprookjesachtige avonturen te beleven in de Efteling. Zodra de poorten worden gesloten, begint het avontuur. Elke zaterdag om 19.00 uur gaat een nieuwe aflevering live op het Efteling Junior YouTube-kanaal.

December

Run op Jokie ballen voor in de kerstboom
De winterse ballen voor in de boom waren dit jaar een ware rage. De set van 3 Jokie-vriendjes was eind november volledig uitverkocht. Gelukkig kwam er begin december wel een tweede levering binnen van de Jokie-bal met licht én geluid.

Punctuel duikt vaker op in Symbolica
Sinds de kerstvakantie kom je vaker O.J. Punctuel tegen tijdens je rit door de geheime gangen en magische vertrekken van Symbolica. Omdat je op een plek bent waar je eigenlijk niet mag zijn, spreekt O.J. Punctuel je vermanend toe. En ook Pardoes bemoeit zich ermee. De vraag is naar wie je luistert, naar Pardoes of O.J. Punctuel?

Opening 4D-filmavontuur Fabula
PandaDroom maakt na 17 jaar plaats voor een geheel nieuw 3D-filmavontuur met 4D-effecten: Fabula! Op 6 december konden de eerste gasten kennis maken met beer en eekhoorn, die in de film een vrolijk en soms spannend avontuur beleven. Na de film geniet je van heerlijke wereldse gerechten in de Wereldkeuken van Restaurant Fabula. Of neem een kijkje bij de souvenirs bij de Savannebar onder het genot van een lekkernij.

Behind the scenes bij Fabula - Wie deed wat en hoe ging dat? - Efteling

Complete renovatie huisje van Vrouw Holle
Tijdens het groot onderhoud van het sprookje van Vrouw Holle wordt het bijna 75 jaar oude huisje volledig afgebroken. Begin volgend jaar, na de vorstperiode, bouwen we het huisje weer op volgens de standaarden van nu. Het nieuwe huisje van Vrouw Holle ziet er na renovatie dus hetzelfde uit als het huidige huisje, maar dan met gebruik van de technieken van deze tijd. Zo kan sprookje weer heel lang mee en kan Vrouw Holle het als vanouds laten sneeuwen in de Efteling. De naastgelegen put van Vrouw Holle blijft geopend tijdens het onderhoud.

Oud en Nieuw feest
Het laatste event van dit jaar: het Oud & Nieuw feest in de Winter Efteling. Vanavond kunnen gasten genieten van feestelijke diner-arrangementen, veel entertainment en vuurwerkshows op twee locaties!

Ben je er vanavond niet bij? Dan wensen we je nu alvast een hele fijne jaarwisseling en een fantastisch 2020. Morgen blikken we op de Efteling Blog alvast vooruit op het nieuwe jaar.

• Deel via:

Een vakantiehuis aan het water in Vakantiepark Efteling Bosrijk.

Sprookjesachtige accommodaties

Blijf slapen in één van onze hotelkamers, vakantiewoningen of groepsaccommodaties. Een overnachting is altijd inclusief onbeperkt toegang tot de Efteling en gratis voor kinderen t/m 3 jaar.

Bekijk accommodaties