Efteling viert jaar lang feest rond 60-jarig jubileum

Jubileumjaar tjokvol nieuwe ontwikkelingen

In 2012 bestaat de Efteling 60 jaar. Wat in 1952 begon als een Sprookjesbos met 10 Sprookjes is inmiddels uitgegroeid tot het derde attractiepark van Europa met eigen verblijfsaccommodaties, een golfbaan, media- en theaterproducties en zelfs een hele ‘imaginaire’ wereld buiten de parkgrenzen. Uiteraard laat de Efteling dit bijzondere jubileum niet geruisloos voorbijgaan. Vrijwel elke maand in 2012 vindt er iets bijzonders plaats. Van de openingen van Polles Keuken, Aquanura en De Nieuwe Kleren van de Keizer, tot de première van de eerste eigen bioscoopfilm. En van een jubileumboek met bijbehorende documentaire tot de lancering van een geheel nieuw merk; de Efteling kijkt in 2012 behalve terug op 60 jaar sprookjes, ook zeker vooruit naar de toekomst.

Bart de Boer, Voorzitter Raad van Bestuur van de Efteling, is erg enthousiast over alle zaken die de komende maanden op stapel staan:

“We zijn natuurlijk eigenlijk al begonnen aan de jubileumfestiviteiten. De première van Droomvlucht de Musical in oktober en bijvoorbeeld de lancering van het 2e Sprookjesboek van de Efteling eerder deze maand kunnen beschouwd worden als opmaat naar ons jubileumjaar. Maar we trappen het jaar pas echt af tijdens Oud & Nieuw. Voor het eerst is ons park deze avond tot 1.00 uur geopend. Om twaalf uur zal een onvergetelijk vuurwerk losbarsten als officieel startschot van dit voor de Efteling bijzondere jaar”.
Bart de Boer, Voorzitter Raad van Bestuur

Eén van de bijzondere gebeurtenissen in 2012 is de lancering van een geheel nieuw merk: Jokie. Jokie is weliswaar geboren in de attractie Carnaval Festival (1984), maar in 2012 gaat Jokie als echte ontdekkingsreiziger op pad. Vanaf het voorjaar gaat hij in een televisieserie en boekjes ook de wereld buiten de Efteling verkennen. Het jubileumjaar gaat vervolgens verder met iets heel anders: de bijzondere opening van het volledig gethematiseerde pannenkoekenrestaurant Polles Keuken.

31 mei 2012 is de daadwerkelijke verjaardag van de Efteling. Op deze dag zal als bijzonder kado aan alle Efteling gasten voor het eerst de sensationele watershow Aquanura aan het publiek getoond worden. Aquanura is de grootste fonteinenshow van Europa waarbij elementen als water, vuur, muziek en licht centraal staan. Later in het jubileumjaar, bij de start van de Winter Efteling, wordt een nieuw sprookje aan het sprookjesbos toegevoegd: De Nieuwe Kleren van de Keizer.

Jubileum-agenda:

• Februari Première Sprookjesboom de Film (eerste bioscoop film van de Efteling)
  • Februari Introductie Jokie (televisieserie, boekjes, restyle Carnaval Festival en winkel ‘t Valies)
  • Maart Opening gethematiseerd pannenkoekenrestaurant Polles Keuken op de Nationale Pannenkoekdag
  • April Het Grootste Schoolreisje van de Wereld (poging Guiness Book of Records)
  • Mei Televisiedocumentaire en DVD ‘Zijn we er al?’ en boek 60 jaar Efteling
  • 31 Mei 2012 Opening jubileumattractie Aquanura